1402/07/08
0
0

نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

فهرست عناوین مقاله

  • هدف از ایجاد نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان
  • سامانه مودیان چه ویژگی هایی داره؟
  • افرادی که باید در سامانه مودیان اطلاعات وارد کنن
  • چه کسانی یا چه گروههایی در سامانه مودیان ثبت نام نمیکنن و یا به عبارتی از پرداخت مالیات معاف هستن
  • چه کسانی روی اطلاعات ریخته شده در سامانه نظارت می کنن
  • ناظران بر سامانه مودیان چگونه نظارت خود را اعمال می کنن
  • در جریان تولید چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنن و چه اطلاعاتی را باید وارد سامانه کنن
  • چه امکاناتی برای وصل شدن به سامانه مودیان مورد نیازه
  • حافظه مالیاتی چیست
  • حافظه مالیاتی چه کاربردی داره
  • حافظه مالیاتی چه ویژگی داره و این ویژگی توسط کجا برای هر مودی مشخص می شه
  • انواع حافظه مالیاتی
  • جریان تولید و انتقال اطلاعات (فروش مودی به مودی) چگونه صورت می گیره؟
  • برای دریافت و راه اندازی چه مراحلی را باید طی کنیم
  • اگر برای شما صورتحساب الکترونیکی صادر شد و شما بعنوان خریدار (طرف معامله ) نسبت به تایید اون اقدام نکنید چه اتفاقی می افته
  • صورتحساب الکترونیکی چیست؟
  • داخل صورتحسابهای الکترونیکی چه اطلاعاتی درج میشه
  • شناسه کالا (کد کالا در صورتحساب) از کجا میاد؟
  • جهت تطبیق کد کالای زیر سیستم انبار با شناسه کالا باید چیکار کنیم
  • انواع صدور صورتحساب الکترونیکی توسط فروشنده
  • تایید صورتحساب الکترونیکی توسط خریدار
  • نحوی عمل در سامانه برای کسب و کارهای پیمانکاری
  • در صورتیکه مودی مالیاتی بخشی از فعالیت ها یا معاملات خودش رو کتمان کنه یا فاکتور معاملات رو در سامانه مودیان صادر نکنه یا در زمان صدور فاکتور در سامانه با نرخ و مقدار بازی کنه (کم اظهاری یا بیش اظهاری ) چه اتفاقی میفته؟
  • پس از راه اندازی سامانه در رابطه با اظهارنامه ارزش افزوده چه تغییراتی رخ میده؟
  • پس از راه اندازی سامانه مودیان وضعیت صورت معاملات فصلی به چه صورته؟
  • پس از راه اندازی سامانه مودیان تکلیف اظهارنامه عملکرد به چه صورت خواهد شد؟
  • نحوه ی رسیدگی اظهارنامه عملکرد که اطلاعات اون توسط سامانه مودیان ارسال شده به چه صورته؟
  • اگر تمامی اطلاعات ما با اطلاعات وارد شده در سامانه مطابقت داشته باشه یعنی دیگه نیازی به نگهداری اسناد و مدارک و دفاتر نداریم؟
  • مستثنی شدن از ارایه اسناد و مدارک و دفاتر (عملکرد و vat).
  • با توجه به اینکه پارامترهایی مثل BOM و موجودی کالاهای ابتدای دوره و پایان دوره میتونه بر میزان سودآوری کسب و کار تاثیر بگذاره ممیز چطور بدون رسیدگی از این پارامترها مطلع میشه
  • بررسی استراتژی های متفاوت طرفین یک معامله
  • سقف صدور صورتحساب الکترونیکی
  • سقف صدور صورتحساب فروش چطور تعیین می شه؟
  • پایانه فروشگاهی
  • آیا اشخاص حقوقی هم نیاز به پایانه فروشگاهی دارن
  • در مواردی که از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده می شه صورتحساب الکترونیکی به چه صورته؟
  • شرکت ها یا اشخاصی که توانایی کار با سامانه را ندارن چیکار باید بکنن؟
  • شرکت های معتمد مالیاتی چه کسانی هستن و چه ویژگی هایی دارن؟
  • انواع مجوزهای شرکت های معتمد سازمان امور مالیاتی
  • مزایای تبدیل شدن به شرکت معتمد
  • معایب تبدیل شدن به شرکت معتمد
  • تاثیر سامانه مودیان بر نقش حسابداران
  • برای اخذ مجوز شرکت معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی از کجا باید شروع کنیم؟
  • مسئولیت تضامنی شرکت های معتمد
  • وظائف مهم شرکت های معتمد سازمان امور مالیاتی
  • صورتحساب شمس چیست و چه کاربردی داره
  • چه زمانی از صورتحساب شمس استفاده میشه
  • مشارکت مصرف کننده نهایی در سامانه مودیان
  • معافیت مصرف کننده نهایی از مالیات بر درآمد
  • تعطیلی (موقت یا دایم ) و یا انحلال واحد کسب و کار
  • تاریخ راه اندازی سامانه مودیان
  • پس از راه اندازی سامانه مودیان چه صورتحساب هایی مورد قبول بوده و قابل استفاده است؟
  • عواقب عدم ثبت نام در سامانه مودیان و عدم استفاده از پایانه های فروشگاهی
  • سایر تبعات عدم ثبت نام در سامانه مودیان
  • جرایم قانونی مربوط به سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

 

هدف از ایجاد نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

اولویت اصلی در سیستم های مالیاتی در حال حاضر برقراری عدالت مالیاتی از طریق هوشمندسازی فرآیندهای اونه. عدالت مالیاتی زمانی برقرار میشه که ما یک نظام مالیاتی کارآمد و موثر و کاربردی داشته باشیم و این مهم زمانی محقق میشه که به همراه شفافیت اقتصادی با اتکا بر داده ها باشه و به همین دلیل سازمان امور مالیاتی راهکارهای خودش رو در چارچوب ایجاد شفافیت و به دنبال اون هوشمندسازی نظام مالیاتی کشور تدوین کرده و به همین منظور با تاکید بر ضرورت مالیات ستانی متکی بر اطلاعات شفاف و مستند، سعی در پیاده سازی عدالت مالیاتی در کشور رو داره. سامانه مودیان شامل نظامی یکپارچه و سیستمی مبتنی بر داده ها و مستنداته که امکان دسترسی سازمان امور مالیاتی رو به کلیه مراحل اجرایی یک معامله امکان پذیر می کنه

سامانه مودیان چه ویژگی هایی داره

  1. افراد می تونن از هر جایی در این سامانه اطلاعات بفرستن
  2. حجم اطلاعات ارسالی توسط اشخاص نامحدوده
  3. سازمانها ، ادارات و اشخاص می تونن به این اطلاعات بصورت مدیریت شده دسترسی داشته باشن
  4. در بانک های اطلاعاتی امکان ارتباط اطلاعات مالی و غیر مالی میسر میشه
  5. امکان تهیه گزارشات متنوع برای مقاصد مختلف از این مسیر فراهم میشه

افرادی که باید در سامانه مودیان اطلاعات وارد کنن

  1. اشخاص حقیقی صنفی که دارای فعالیت های اقتصادی هستن . چنانچه بخوایم صنوف مختلف رو نام ببریم می تونیم به صنوف تولیدی ، صنوف خدماتی فنی ، صنوف توزیعی و خدماتی اشاره کنیم .
  2. اشخاص حقیقی غیرصنفی که دارای فعالیت های اقتصادی هستن مثل وکلا و پزشکان
  3. کلیه اشخاص حقوقی می بایست در سامانه مودیان ثبت نام کنن و در سامانه مودیان اطلاعات وارد کنن
  4. سایرین، موضوع ماده 169 مکرر ق.م.م

چه کسانی یا چه گروههایی در سامانه مودیان ثبت نام نمیکنن و یا به عبارتی از پرداخت مالیات معاف هستن.

“ابتدا لازمه که به یک نکته مهم در این رابطه اشاره کنم که با توجه به استراتژی و برنامه بلند مدتی که در زمان طراحی این سامانه مد نظر طراحان بوده،  در آینده کلیه فعالان اقتصادی می بایست در این سامانه ثبت نام کنن و عضو بشن، پس اونچه که در این مقاله  ارایه میشه با توجه به وضعیت حال حاضر کشور هستش ”

گروه اول :کلیه فعالان اقتصادی که در زمینه کشاورزی ، دامپروری ، دامداری ، پرورش ماهی ، زنبور عسل ، پرورش طیور ، صیادی و ماهی گیری ، نوغان داری (پرورش کرم ابریشم )، احیای مراتع و جنگل ها ، باغات اشجار از هر قبیل و نخیلات (ماده 81 قانون مالیات های مستقیم ).

گروه دوم : فعالان اقتصادی مشمول ماده 142 ق.م.م که شامل اشخاص حقیقی میشن که صاحب یک کارت ملی هستن مثل کارگاههای فرش دستباف ، صنایع دستی ، شرکت های تعاونی و اتحادیه های تولیدی مربوط

گروه سوم: صاحبان مشاغل (اشخاص حقیقی گروه سوم مشمول ماده 95 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب 1394 که فقط فروشنده و یا ارایه کننده کالا و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387 هستن).

چه کسانی روی اطلاعات ریخته شده در سامانه نظارت می کنن.

گروه اول : سازمان امور مالیاتی کشور که با هدف مالیات ستانی از این اطلاعات استفاده می کنه

گروه دوم : وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که به منظور فراهم کردن بستری مناسب برای هوشمندسازی مالیاتی از اطلاعات موجود در سامانه مودیان بهره برداری می کنه

گروه سوم: بانک مرکزی که ناظر بر اطلاعات مالی هستش و اطلاعات و تراکنش های مالی افراد را وارد این سامانه می کنه. توجه داشته باشید که تراکنش های مالی شما توسط بانک مرکزی وارد سامانه میشه و از طرفی هم خود شما اطلاعات عملیاتی تون رو وارد سامانه می کنید در نهایت نتیجه این میشه که  همه اطلاعات شما میبایست با تراکنش های بانکی تون بخونه.

گروه چهارم : وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران که با استفاده از این اطلاعات مسایل مربوط به پولشویی را دنبال می کنه.

گروه پنجم : وزارت صنعت، معدن و تجارت که با جستجوی گزارشات می تونه به اطلاعات قاچاق دسترسی پیدا می کنه.

گروه ششم  : کلیه دستگاههای اجرایی کشور جهت اعتبار سنجی مودیان.

گروه هفتم : مراکز علمی و دانشگاهی که برای تحقیقات علمی پس از حذف برخی مشخصات خصوصی از این اطلاعات استفاده می کنه .

و اما آخرین کاربرد این اطلاعات استخراج آمار و اطلاعات جهت مدیریت اقتصادی ، شناسایی دلالان و رصد فعالیت های مالی ضد حکومتی است .

ناظران بر سامانه مودیان چگونه نظارت خود را اعمال می کنن.

همان طور که قبلاً گفته شد ، سازمان ها و نهادهای ناظر هر کدام دنبال مقاصدی خاص هستن اما به صورت کلی میشه رصد جریان تولید تا مصرف را در رصد مقداری و ریالی خلاصه کرد.

در جریان تولید چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنن و چه اطلاعاتی را باید وارد سامانه کنن.

خوب در این رابطه باید گفت که در یک چرخه تولیدی کلیه فعالان مرتبط با تولید یک فرآورده از مبداء که شامل تولید مواد اولیه می شه تا مقصد که یک مرحله قبل از مصرف کننده نهایی هستش، می بایست در سامانه ثبت نام کنن و اطلاعاتی مانند اینکه مواد اولیه به چه مقدار و در چه تاریخی تولید شده ، مواد اولیه در چه تاریخی ، به چه مقداری ، به چه کسی فروخته شده ، از این مقدار مواد اولیه، چه مقدار / تعداد کالا و در چه تاریخی ساخته / تولید شده ، کالای تولید شده به چه کسی ، به چه مقدار/ تعدادی و در چه تاریخی فروخته شده، با چه نرخی و با چه ارزش افزوده ای ،به چه صورت حمل شده ، با چه مبلغی حمل شده، مبدا و مقصد حمل کجا بوده، چه کسی حمل کالارو انجام داده، فروشنده کالا چه کسی هستش و الی آخر اطلاعاتی هستن که وارد سامانه می شن. ناظرین بر اساس گزارشات دریافتی و اطلاعات بدست آمده نظارت هایی رو اعمال میکنن بعنوان مثال وقتی گفته میشه در چه تاریخی هدف پیدا کردن احتکار کالا هستش وقتی گفته میشه چی فروخته شده منظور گردش شناسه کالاست چون هر کالایی که وارد این چرخه می شه با یک شناسه داخل سیستم (سامانه )مودیان ثبت میشه که در نهایت متوجه خواهیم شد که چه کسی این کالا رو خریداری کرده.

چه امکاناتی برای وصل شدن به سامانه مودیان مورد نیازه.

1- دستگاه کامپیوتر 2- نرم افزار حسابداری مورد تایید کار گروه 3- حافظه مالیاتی 4- اینترنت 5- حسابدار آشنا به سامانه مودیان

حافظه مالیاتی چیست.

نوعی حافظه الکترونیکی هستش که برای ثبت و نگهداری اطلاعات درج شده در صورتحساب های الکترونیکی و انتقال اونها به سامانه مودیان مورد استفاده قرارمی گیره

حافظه مالیاتی چه کاربردی داره.

حافظه مالیاتی تحت نظارت سازمان، توسط مودی برای ثبت صورتحساب الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیره

حافظه مالیاتی چه ویژگی داره و این ویژگی توسط کجا برای هر مودی مشخص می شه .

هر حافظه مالیاتی دارای یک شماره شناسه یکتاست که این شناسه یکتای حافظه مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی برای هر مودی مشخص و اختصاص داده می شه

انواع حافظه مالیاتی.

  1. سخت افزاری       2 – نرم افزاری

جریان تولید و انتقال اطلاعات (فروش مودی به مودی) چگونه صورت می گیره؟

انتقال اطلاعات از زمانی شروع میشه که شما وارد نرم افزار حسابداری مورد تایید کارگروه راهبری سامانه مودیان شده و اونجاا صورتحسابی رو تنظیم و ذخیره کنید وقتی ذخیره صورتحساب در حافظه مالیاتی صورت می گیره بعد از این مرحله اطلاعات صورتحساب ذخیره شده از طریق حافظه مالیاتی برای سامانه مودیان ارسال میشه

برای دریافت و راه اندازی چه مراحلی را باید طی کنیم.

اولین کاری که بعنوان یک فعال اقتصادی باید انجام بدیم اینه که در سامانه مودیان ثبت نام کنیم تا برامون کار پوشه ایجاد بشه در مرحله بعد باید از شرکت نرم افزار حسابداری بخوایم که تغییرات مورد نیاز روا داخل نرم افزار ایجاد کنه و مرحله آخر دریافت حافظه مالیاتی هستش پس از طی این مراحل می تونیم با استفاده از این کار پوشه صورتحسابهای الکترونیکی صادره خودمون روکنترل کنیم.

اگر برای شما صورتحساب الکترونیکی صادر شد و شما بعنوان خریدار (طرف معامله ) نسبت به تایید اون اقدام نکنید چه اتفاقی می افته.

عدم اظهار نظر ظرف مدت مذکور که سی روز هستش به منزله تایید صورتحساب مربوطه اس. یعنی این اصل در سامانه مودیان حاکمه که سکوت علامت رضاست.

صورتحساب الکترونیکی چیست؟

صورتحسابی هستش که نسخه فیزیکی نداره، دارای شماره منحصر بفرد مالیاتیه ، اطلاعات مندرج در اون داخل حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره میشه ، مشخصات و اقلام اطلاعاتی صورتحساب الکترونیکی متناسب با نوع کسب و کار توسط سازمان تعیین و اعلام میشه. باید یادآوری کنم که تمام محتوای صورتحسابهای الکترونیکی کاملاً مشابه فاکتورهای رسمی فیزیکی هستش ، فقط فرقش اینه که دیگه فیزیکی در کار نیست.

داخل صورتحسابهای الکترونیکی چه اطلاعاتی درج میشه.

اطلاعاتی که داخل صورتحسابهای الکترونیکی وجود داره دقیقاً همون اطلاعات موجود در فاکتورهای رسمی فیزیکی هستش با این تفاوت که به جای شماره ملخی روی فاکتورها، شماره منحصر بفرد مالیاتی درج می شه .

تفاوت دیگه اینه که داخل صورتحسابهای الکترونیکی شناسه کالا درج می شه در ضمن داخل صورتحساب الکترونیکی، نقدی و یا نسیه بودن صورتحساب باید مشخص بشه.

شناسه کالا (کد کالا در صورتحساب) از کجا میاد؟

ما دو نوع شناسه کالا داریم ، یکی ایران کد و دیگری GTIN ،ایران کد مختص کالاهای تولید داخل و GTIN مختص کالاهای وارداتیه. شناسه کالا مثلاً به ما میگه این شناسه مربوط به آرد تولیدی فلان شرکته. در حال حاضر 70% کالاهای تجاری دارای شناسه هستن و این شناسه های تخصصی در فاکتورها ، ملاک سازمان امور مالیاتی در سامانه مودیان هستش. در حال حاضر نیز روزی 2000 تا 4000 شناسه کالا صادر می شه که از ابتدای مهرماه سال 1401 فرآیند جایگزینی شناسه های تخصصی به جای شناسه های عمومی آغاز شده.

جهت تطبیق کد کالای زیر سیستم انبار با شناسه کالا باید چیکار کنیم.

در این رابطه می بایست با شرکت نرم افزاری خودمون صحبت کنیم که در کنار فیلد کد کالا ، فیلدی رو برای شناسه ملی کالا تعریف کنه تا موقع صدور صورتحساب الکترونیک این شناسه ها داخلش درج بشه.

انواع صدور صورتحساب الکترونیکی توسط فروشنده.

فروشنده می تواند به دو صورت زیر نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام کنه:

  1. صدور صورتحساب الکترونیکی در نرم افزار و انتقال به حافظه مالیاتی و در ادامه انتقال به سامانه مودیان
  2. با کمک شرکت معتمد

تایید صورتحساب الکترونیکی توسط خریدار.

خریدار در بازه زمانی 30 روزه ای که فرصت داره، میره داخل کارپوشه خودش و طی بررسی صورتحساب های خریدی که داخل کارپوشه اش قرار گرفته اگر جزییات صورتحساب ها مورد تاییدش بود اونها رو تایید میکنه در غیر اینصورت میتونه اونها رو رد کنه..

نحوی عمل در سامانه برای کسب و کارهای پیمانکاری.

  1. پیمانکار و کارفرما می بایست هم قرارداد و هم فاکتورهای ناشی از صورت وضعیت رو در سامانه مودیان ثبت کنند
  2. مبلغ ارزش افزوده قابل پرداخت به سازمان تابعی از مبالغ رد و بدل شده بین طرفین هستش چون بعد از تصویب قانون ارزش افزوده جدید زمانی سازمان میتونه طلب مبلغ ارزش افزوده رو از مودی داشته باشه که معاملاتش به صورت نقدی انجام شده باشه

در صورتیکه مودی مالیاتی بخشی از فعالیت ها یا معاملات خودش رو کتمان کنه یا فاکتور معاملات رو در سامانه مودیان صادر نکنه یا در زمان صدور فاکتور در سامانه با نرخ و مقدار بازی کنه (کم اظهاری یا بیش اظهاری ) چه اتفاقی میفته؟

  1. سازمان داخل کار پوشه به مودی مالیاتی (صادر کننده صورتحساب) هشدار میده
  2. اگر مودی بره و موارد رو اصلاح کنه از طرف سازمان فقط جریمه میشه

3- اگر موارد توسط مودی اصلاح نشه، سازمان از هیات حل اختلاف مجوز میگیره و به رسیدگی اسناد و مدارک مودی میپردازه و جرائمی رو هم براش در نظر میگیره

پس از راه اندازی سامانه در رابطه با اظهارنامه ارزش افزوده چه تغییراتی رخ میده؟

  1. تاریخ تعلق مالیات و عوارض همون تاریخ صدور صورتحسابه
  2. اصل بر نقدی بودن معامله اس مگر اینکه نقدی نبودن معامله داخل سامانه مودیان اعلام بشه
  3. در پایان هر دوره سه ماهه، بدهی مالیات بر ارزش افزوده مودی که شامل مابه التفاوت مالیات فروش و مالیات خریدش در طول دوره طبق مقررات توسط سامانه محاسبه می شه، پس ثبت معاملات در سامانه مودیان به منزله ثبت در دفاتر قانونی هستش
  4. درصورتیکه مالیات فروش مودی بیشتر از مالیات خریدش (بدهی مالیاتی ) باشه ، مودی موظفه مابه التفاوت رو به ترتیبی که سازمان مقرر میکنه نهایتاً تا یک ماه پس از پایان فصل ، به حساب سازمان واریز کنه. متقابلاً در صورتی که مالیات فروش مودی کمتر از مالیات خریدش (اعتبار مالیاتی ) باشه ، سازمان موظفه با رعایت ترتیبات قانونی مربوطه مابه التفاوت را به مودی مسترد کنه.
  5. ماموران مالیاتی به جز مواردی که توی این قانون اجازه داده شده، نباید در تشخیص بدهی مالیات بر ارزش افزوده اشخاص مشمول دخالت کنن. فقط رسیدگی 1% مودیان امکان پذیر هستش که اونهم با اولویت مودیان بزرگه
  6. گمرک جمهوری اسلامی ایران موظفه امکان انتقال الکترونیکی و بر خط اطلاعات مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده توسط وارد کنندگان رو به سامانه مودیان از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات فراهم کنه

پس از راه اندازی سامانه مودیان وضعیت صورت معاملات فصلی به چه صورته؟

  1. وضعیت لحظه ای صورت معاملات مشخص میشه پس ارسال صورت معاملات جداگانه لزومی نداره
  2. چون مودی از طرفی اطلاعات رو در سامانه وارد می کنه و سایرین نیز اطلاعاتی از قبیل بارنامه های باز ، اسناد رسمی باز ، کوتاژهای باز و تراکنش های بانکی رو وارد می کنن در زمان رسیدگی، سامانه میتونه مشخص کنه که وضعیت مودی به چه صورته و آیا قابل اعتماد هست یا خیر

پس به دلایل گفته شده ارسال صورتحساب معاملات فصلی هم  به صورت کامل حذف میشه

پس از راه اندازی سامانه مودیان تکلیف اظهارنامه عملکرد به چه صورت خواهد شد؟

تا الان متوجه شدیم که با ورود سامانه مودیان دیگه لزومی نداره اظهارنامه ارزش افزوده و صورت معاملات ارسال کنیم ولی در رابطه با اظهارنامه عملکرد چه اتفاقی میافته ؟

با توجه به اینکه سامانه مودیان دیتابیس یکپارچه اس سال دیگه متوجه می شید که در کارپوشه امکان ارسال اظهارنامه هم برای شما گذاشته شده و وقتی که وارد اظهارنامه بشید می بینید که خیلی از قسمتهای اون پر شده مثل خریدش ، فروشش و موجودی ها و فقط یک سری از اطلاعات تکمیلی رو پر خواهید کرد مثلاً حقوق و دستمزد، استهلاکات و اجاره و در نهایت کل اطلاعات رو با سیستم مالی تون تطبیق میدید و ارسال انجام میشه

نحوه ی رسیدگی اظهارنامه عملکرد که اطلاعات اون توسط سامانه مودیان ارسال شده به چه صورته؟

اصل اول : اصل بر صحت اطلاعات ثبت شده مودی در سامانه مودیانه ، مگر اینکه خلافش اثبات بشه

اصل دوم : ماموران مالیاتی حق مراجعه به محل فعالیت مودی و مطالبه دفاتر ، اسناد و مدارک و رسیدگی به اونها رو ندارن مگه در موارد زیر:

  1. مودی از ثبت نام در سامانه امتناع کرده باشه و یا در اینکه مودی، برخی از فعالیت ها و یا معاملات خودش رو کتمان کرده باشه (از طریق انطباق با اطلاعات موجود در پایگاه داده سازمان ، صورتحساب بانک ، بارنامه ها ، اسناد رسمی و …)
  2. مودی از صدور صورتحساب های خودش از طریق سامانه مودیان خودداری کنه
  3. مودی در ثبت قیمت یا مقدار فروش مرتکب کم اظهاری یا بیش اظهاری شده باشه

اگر تمامی اطلاعات ما با اطلاعات وارد شده در سامانه مطابقت داشته باشه یعنی دیگه نیازی به نگهداری اسناد و مدارک و دفاتر نداریم؟

  1. باید بگم که خیر ، بنا به دلایل زیر همچنان نگهداری اسناد و مدارک و دفاتر توصیه میشه
  2. دفاتر قانونی بنا به الزام قانون تجارت پلمب و استفاده میشه و سازمان امور مالیاتی یکی از استفاده کنندگان اون هستش.
  3. در دعاوی حقوقی شرکت یا رسیدگی بیمه نیاز به نگهداری اسناد و مدارک هستش
  4. روکش اسناد و مستند سازی و بایگانی اونها هم جزء لاینفک عملکرد سیستم حسابداریه
  5. حسابرسان و استفاده کنندگان درون سازمانی و غیره قطعاً پیگیر این اسناد و مدارک خواهند بود (به جای فاکتور ملخی ، پرینت صورتحساب الکترونیکی ضمیمه سند میشه)
  6. سازمان امور مالیاتی هر سال نهایتاً تا یک ماه پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی مجازه که حداکثر 5/2% مودیان مشمول مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده رو که عضو سامانه مودیان هستن ، به صورت تصادفی (سیستمی ، خوشه ای و یا به قید قرعه ) انتخاب کنه و دفاتر اونها رو مطالبه یا برای مشاهده دفاتر و اسناد به محل کار مودیان مراجعه کنه (در رابطه با ارزش افزوده 1%)
  7. دعوتنامه ارسال اسناد و مدارک و رسیدگی بر اساس مفاد آیین نامه اجرایی جدید ماده 219 صورت می گیره.
  8. در زمان مراجعه می بایست دفاتر و اسناد و مدارک سال مراجعه و سال مورد رسیدگی رو انطباق بده و رسیدگی کنه
  9. در صورت عدم انطباق میزان نسبت سود اظهار شده با ضریب اینتاکد و وجود اختلاف قابل ملاحظه بین اونها وجود اسناد و مدارک و دفاتر برای رسیدگی ضرورت پیدا میکنه.

مستثنی شدن از ارایه اسناد و مدارک و دفاتر (عملکرد و vat).

چنانچه شرایط ذیل برای یک مودی وجود داشته باشه ارائه اسناد و مدارک و دفاتر برای مالیات بر عملکرد و ارزش افزوده ضرورت نداره:

  1. اون دسته از اشخاص مشمولی که تمامی تکالیف مقرر در این قانون را رعایت کرده و از نرم افزارهای حسابداری مورد تایید کارگروه راهبری سامانه مودیان استفاده می کنن
  2. اگر محرز بشه که یکی از تکالیف فوق رعایت نشده و کار به رسیدگی کشیده ، ارایه اسناد و مدارک غیر الکترونیکی ، برای مواردی که در سامانه مودیان ثبت شده، موضوعیت نداره
  3. مودی مجازه در طی سال مالی با رعایت ضوابط اعلامی توسط سازمان، نرم افزار حسابداری قبلی خودش رو با نرم افزار حسابداری جدید جایگزین کنه
  4. این موارد به شرطی محقق میشه که مودی امکان دسترسی به اطلاعات نرم افزار حسابداری رو برای ماموران مالیاتی ذیربط فراهم کنه و دفاتر و اسناد و مدارک الکترونیکی نرم افزار حسابداری رو بنا به درخواست اونها طبق مقررات مربوطه در اختیارشون قرار بده.
  5. تذکر : هیچ یک از موارد گفته شده قبلی ضمانتی برای مودی ایجاد نمی کنه که حداقل در 5 سال اول راه اندازی سامانه بنا به دلایل متفاوت ارایه این اقلام لازم نباشه

با توجه به اینکه پارامترهایی مثل BOM و موجودی کالاهای ابتدای دوره و پایان دوره میتونه بر میزان سودآوری کسب و کار تاثیر بگذاره ممیز چطور بدون رسیدگی از این پارامترها مطلع میشه.

از اونجایی که ما قبلاً اطلاعات خودمون مثل موجودی اول دوره و فرمول ساخت رو داخل سامانه ثامن وارد کردیم هر زمان که خرید انجام میدیم به موجودی اضافه و زمانی که صورتحساب فروش می زنیم از موجودی کم میشه و از طرفی هم چون داخل فرمول ساخت گفتیم که به ازای تولید هر واحد کالا چه مقدار مواد مصرف میکنیم در نهایت ممیز با استفاده از اطلاعات وارده در سامانه ثامن به جداول مورد نظر و انبار دسترسی داره

بررسی استراتژی های متفاوت طرفین یک معامله.

در جریان باشید اگر فروشنده و خریدار هر کدوم به تکالیف خودشون مطابق با مقررات اقدام کنن و به اصطلاح هیچگونه شیطنتی نکنن نتیجه کار ثبت معامله رسمی و تطبیق جریان مقداری در سامانه است ولی اگر شیطنتی چه از طرف فروشنده و چه از طرف خریدار صورت بگیره با کوئری (درخواست اطلاعاتی) که سازمان صنعت، معدن و تجارت از سامانه در زمینه مقدار کالاها میزنه هر لحظه ممکنه متوجه بشه که جریان مقداری نمیخونه.
در صورتیکه فروشنده نمیخواد رسمی بفروشه و خریدار میخواد رسمی بخره نتیجه ثبت فاکتور در سامانه توسط خریدار سوت زنی غیر رسمی خواهد بود . در صورتیکه فروشنده میخواد رسمی بفروشه ولی خریدار نمیخواد رسمی بخره نتیجه کار قطعی شدن معامله پس از 30 روز خواهد بود .
در صورتیکه نه فروشنده می خواد رسمی بفروشه و نه خریدار میخواد رسمی بخره با توجه به اینکه طرفین معامله در نهایت قصد جابجایی مبالغ مورد معامله رو داشته باشن از طریق سیستم بانکی به مشکل برمیخورن

سقف صدور صورتحساب الکترونیکی.

  1. بر خلاف روال قبلی برای صورتحساب (صورتحساب فروش ) محدودیت وجود داره
  2. فلسفه تعیین سقف برای صدور صورتحساب الکترونیک، تنها خارج کردن زودتر از موعد نقدینگی (به میزان ارزش افزوده) و واریز اون به حساب دولته
  3. بحث تعیین سقف در مورد معاملات نقدی است پس اگر معامله ای که بین طرفین انجام میشه به صورت نقدی نباشه و فروش به صورت نسیه انجام بشه، رقم فروش در محاسبات حد مجاز فروش منظور نمیشه ( تا تاریخی که پرداختش صورت بگیره و به تایید طرفین برسه)
  4. حد مجاز مودی در کارپوشه اطلاع رسانی میشه
  5. زمانی که میزان فروش مودی به 85% و یا 95% حد مجاز میرسه، مراتب از طریق کار پوشه و یا سایر طرق از جمله پیامک اطلاع داده میشه
  6. در صورتیکه حد مجاز فروش به 100% رسید، مراتب اخطار از طریق کارپوشه و یا پیامک به مودی و خریدار در خصوص صورتحساب های بعد از حد مجاز اطلاع رسانی می شه.

سقف صدور صورتحساب فروش چطور تعیین می شه؟

زمانی که شرکت جدید التاسیس باشه یعنی برای دوره مشابه در سال قبل این شرکت تاسیس نشده بود که بخواد فروشی داشته باشه

و یا در اون فصل شرکت فاقد سابقه مالیاتی باشه یعنی این شرکت جدید التاسیس نیست ولی برای دوره مشابه سال قبل فروش مشمول مالیات بر ارزش افزوده نداشته

به طور مثال فصل بهار هستیم و شرکت اولین سال فعالیتشه، بنابراین سقف صدور صورتحسابهای الکترونیکی فروشنده (کالا و خدمات مشمول ارزش افزوده) برابر میشه با

حداکثر سه برابر معافیت سالانه موضوع ماده (101) قانون مالیاتهای مستقیم در همان سال- قانون بودجه 1401 تبصره 12 بخش الف بند 5 که میشه (118،800،000=3 × 39،600،000)

حالا اگر بخوایم بیش از سه برابر معافیت سالانه موضوع ماده (101) قانون مالیاتهای مستقیم فاکتور صادر کنیم باید ارزش افزوده این سه برابر را تسویه کنیم و یا سپرده بانکی، ضمانت بانکی یا وثیقه ملکی به عنوان تضمین بدیم البته بعد از تایید درخواست توسط اداره مالیاتی، این تسویه یا ارائه تضمین رو هم میشه داخل کارپوشه دید.

البته باید به این موضوع توجه داشت که افزایش حد مجاز فروش در هر دوره حداکثر تا پایان همان دوره امکان پذیره

اگر شرکت چندمین سال فعالیتش باشه و به فرض سال گذشته در فصل بهار 10 میلیارد تومان فروش داشته (کالا و خدمات مشمول ارزش افزوده) و مبلغ مربوط به ارزش افزوده اش رو پرداخت کرده و یا ترتیب پرداخت اون رو داده یعنی برای این مبلغ چک ارائه کرده

در فصل بهار سال جدید سقف صدور صورتحسابهای الکترونیکی این شرکت به این صورت هستش:

سه برابر معافیت موضوع ماده 101 قانون مالیاتهای مستقیم (118،800،000ریال)

و یا سه برابر فروش اظهاری مشمول مالیات بر ارزش افزوده دوره مشابه سال قبل که مالیاتش رو به سازمان پرداخت کرده باشه یا ترتیب پرداخت اون رو داده باشه هر کدوم که بیشتره

به طور مثال اگر شرکت در بهار سال قبل 10 میلیارد تومان فروش داشته برای دوره مشابه در سال جدید میتونه (30،000،000،000= 3 × 10،000،000،000)  فروش داشته باشه چون این مبلغ بیشتر از سه برابر معافیت موضوع ماده 101 قانون مالیاتهای مستقیمه (118،800،000ریال)

حالا اگر بخواد توی همین فصل بهار بیش از 30 میلیارد تومان فروش داشته باشه باید ارزش افزوده این فروش 30میلیارد تومان روتسویه کنه و یا معادل اون وثیقه بگذاره در غیر این صورت سامانه اقدام میکنه به ارسال پیامک و آلارم

حالا اگر سال قبل به طور کامل مبلغ ارزش افزوده رو به سازمان پرداخت نکرده باشه مثلا 70% ارزش افزوده این فروش 10میلیارد تومانی رو پرداخت کرده باشه و یا معادلش چک ارائه داده باشه سقف مجازی که برای فروش در دوره مشابه سال جدید برای این شرکت در نظر گرفته میشه70% این سه برابر مبلغ 10 میلیارد تومانه به عبارتی 70% این 30میلیارد تومان

حالا اگر شرکت بر اساس فراخوان های مالیات بر ارزش افزوده مکلف به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1378 نبوده باشه چون همونطور که میدونید بعضی از رسته های شغلی رو داریم که کالا و خدماتشان مشمول ارزش افزوده میشد ولی جزء فراخوانها نبودن

به طور مثال در فصل بهار سال جدید سقف صدور صورتحسابهای الکترونیکی اونها به شرح زیر هستش:

سه برابر یک چهارم (75%) فروش اظهار شده عملکرد سال قبل یا سه برابر معافیت موضوع ماده 101 قانون مالیاتهای مستقیم که مالیات اون به سازمان پرداخت یا ترتیب پرداخت اون داده شده هر کدوم که بیشتر باشه.

پایانه فروشگاهی.

رایانه ، دستگاه کارتخوان بانکی (پوز) درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مودیان رو داشته و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی برخوردار باشه

آیا اشخاص حقوقی هم نیاز به پایانه فروشگاهی دارن.

علاوه بر اشخاص حقیقی، اگر اشخاص حقوقی یعنی شرکتها، فروشگاهی برای فروش به مصرف کننده نهایی داشته باشن اونها هم نیاز به پایانه فروشگاهی دارن.

در مواردی که از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده می شه صورتحساب الکترونیکی به چه صورته؟

رسید یا گزارش الکترونیکی پرداخت خرید صادره در حکم صورتحساب الکترونیکی هستش

شرکت ها یا اشخاصی که توانایی کار با سامانه رو ندارن چه کار باید بکنن؟

شرکت ها یا اشخاصی که توانایی کار کردن با سامانه رو ندارن می بایست یا حسابدار مسلط به کار با سامانه استخدام کنن و یا با شرکت های معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی TSP)) قرارداد منعقد کنن

شرکت های معتمد مالیاتی چه کسانی هستن و چه ویژگی هایی دارن؟

  1. اشخاص حقوقی که دارای مجوز فعالیت در این حوزه هستن
  2. امور نصب ، راه اندازی ، پیکربندی ، ارائه پشتیبانی و تامین تجهیزات مورد نیاز صدور صورتحساب الکترونیکی را انجام میدن
  3. صدور ، نگهداری ، جمع آوری و ارسال اطلاعات صورتحساب های الکترونیکی رو برای شرکت ها و اشخاص درخواست کننده انجام میدن
  4. تامین کننده امنیت و زیر ساخت مورد نیاز جمع آوری و ارسال اطلاعات صورتحساب های الکترونیکی هستن
  5. انجام دهنده استعلام های مورد نیاز از جمله گزارش های الکترونیکی پرداخت هستن
  6. ارائه آموزش های لازم به مودیان به منظور توانمندسازی اونها برای اجرای قانون
  7. ارائه مشاوره های فنی و غیر مالیاتی به مودیان
  8. سایر امور غیر حاکمیتی به تشخیص سازمان

انواع مجوزهای شرکت های معتمد سازمان امور مالیاتی.

در رابطه با شرکت های معتمد سه نوع مجوز داریم

مجوز نوع اول : مجوز فعالیت های مرتبط با حوزه صدور، جمع آوری، نگهداری و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی و نظارت بر عملکرد مودیان در این حوزه

مجوز نوع دوم : مجوز فعالیت های مرتبط با حوزه آموزش

مجوز نوع سوم : مجوز فعالیت در حوزه مشاوره

در اینجا لازم میدونم یادآوری کنم که بهترین استراتژی برای شرکت های خدمات مالی، تبدیل شدن به شرکت معتمد است

مزایای تبدیل شدن به شرکت معتمد.

  1. دستیابی به بازار بدون بازار یابی
  2. کاهش بهای تمام شده خدمات
  3. تداوم کسب درآمد از محل ارائه خدمات مالیاتی
  4. تخصصی شدن خدمات
  5. دستیابی به بازار خدمات وکالت مالیاتی
  6. دستیابی به بازار خدمات مشاوره مالی ، عملیاتی

معایب تبدیل شدن به شرکت معتمد.

  1. تعیین تعرفه خدمات از سوی مرکز تنظیم مقررات
  2. نیاز به برنامه ریزی دقیق و منظم
  3. تضامنی بودن عواقب مسئولیت نقص در خدمات

تاثیر سامانه مودیان بر نقش حسابداران.

  1. باعث سبک شدن حجم کارهای فاقد ارزش افزوده میشه
  2. کاهش حجم پیگیری کشف معاملات با دیگران
  3. عدم نیاز به درخواست اسناد و مدارک معامله از کارفرما
  4. عدم نیاز به اطلاعات هویتی طرف مقابل
  5. عدم نیاز به جابجایی صورتحساب ها بصورت فیزیکی
  6. عدم نیاز به پیگیری اطلاعیه های غلط
  7. تطبیق ارزش افزوده سیستم با اظهار و رد کردن اظهار
  8. تطبیق ماده 169 سیستم به اضافه رد کردن صورت معاملات فصلی
  9. ادامه داشتن امور جاری کسب و کار
  10. نزدیک شدن کار با سامانه مودیان به اپراتوری غیر تخصصی
  11. بهترین فرصت برای ارایه گزارشات جذاب مالی هر حوزه از سمت حسابداران جهت کمک به افزایش سودآوری ، مدیریت هزینه ، بهای تمام شده و بهبود جریانات نقدی
  12. اجرایی شدن مویرگی سامانه مودیان در کشور
  13. افزایش قابل توجه مودیان حقیقی
  14. عدم آشنایی مودیان حقیقی با سامانه
  15. عدم الزام مودیان حقیقی برای برون سپاری به شرکت های معتمد

برای اخذ مجوز شرکت معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی از کجا باید شروع کنیم.

برای اخذ این مجوز باید به درگاه ملی مجوزها به آدرس https:// mojavez.ir مراجعه کرد و عبارت شرکت معتمد رو سرچ کرده و راهنمای نحوه ی دریافت مجوز رو مطالعه کرد

مسئولیت تضامنی شرکت های معتمد.

مسئولیت و جریمه های عدم صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه مودیان به نیابت از طرف این مودیان بر عهده شرکت های معتمد ارایه کننده خدمات مالیاتی هستش . این مسئولیت و جریمه های موضوع این قانون ، شامل مواردی که عدم صدور صورتحساب الکترونیکی به دلیل کتمان درآمد توسط مودی هستش رو شامل نمیشه. مودیان مذکور مکلفند کارمزد (تعرفه ) استفاده از خدمات شرکت های معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی که مطابق با ترتیبات ماده 26 این قانون تعیین می شه رو پرداخت کنن

وظائف مهم شرکت های معتمد سازمان امور مالیاتی.

  1. ایجاد بستر و امکانات در راستای جلوگیری از قابلیت انکار بین مودی و شرکت معتمد و سازمان
  2. نظارت بر عملکرد مودی در حوزه صدور صورتحساب الکترونیکی و کمک به مرکز در کشف تقلب
  3. تایید استفاده مودی از نرم افزار استاندارد حسابداری

صورتحساب شمس چیست و چه کاربردی داره؟

فرمتی از صورتحسابه که سه نسخه ای بوده و فیزیکی . حال چرا بهش شمس میگن؟.

بدلیل اینکه شمس مخفف صورتحساب شناسه دار معتبر سازمانه. شکل اون شبیه صورتحساب رسمیه با این تفاوت که قسمت بالای اون کد رهگیری سازمان امور مالیاتی هم دیده میشه .سه نسخه ای هستش ، یک نسخه مودی ، یک نسخه دست طرف مقابل که خریداره و یک نسخه هم دست شرکت معتمد

چه زمانی از صورتحساب شمس استفاده میشه؟

  1. در زمان اتفاقات پیش بینی نشده و خارج از انتظار و اراده مودی شامل حوادث و نقص فنی
  2. سرقت تجهیزات مرتبط با صدور صورتحساب الکترونیکی
  3. قطع برق و عدم امکان پرداخت در شبکه پرداخت الکترونیکی
  4. نقص فنی یعنی هر گونه اشکال سخت افزاری و نرم افزاری در تجهیزات مرتبط با صدور صورتحساب الکترونیکی که امکان صدور صورتحساب الکترونیکی رو حداکثر به مدت 10 روز از مودی سلب کنه

در صورت بروز حادثه تا پایان ساعت اداری روز بعد از طریق کارپوشه یا به هر طریق دیگه ای که سازمان اعلام میکنه به سازمان یا شرکت معتمد اطلاع رسانی کنیم . اگر به اینترنت دسترسی داشته باشیم باید از طریق کارپوشه، حادثه و یا نقص فنی رو به روز و ساعت حادثه در کار پوشه ثبت کنیم و اگر به اینترنت دسترسی نداشته باشیم باید موضوع رو از طریق تلفن به شرکت معتمد اطلاع رسانی کنیم، باید بدونیم که در ابتدای هر دوره مالی با تشخیص سازمان تعدادی شماره مالیاتی صورتحساب شمس از طریق کار پوشه در اختیار مودی قرار میگیره و شماره های مالیاتی صورتحساب شمس صادره و تخصیص داده شده مربوط به هر دوره تنها تا پایان همون دوره دارای اعتباره و مودی باید نهایتا تا 10 روز پس از پایان هر دوره مالیاتی نسبت به تعیین وضعیت صورتحسابهای شمس تخصیص داده شده به وی از قبیل عدم استفاده و ابطال اقدام کرده و نتیجه رو به سازمان اعلام کنه

مشارکت مصرف کننده نهایی در سامانه مودیان.

میدونید که مصرف کننده نهایی داخل سامانه مودیان کار پوشه نداره، اما برای اینکه سازمان امور مالیاتی مصرف کننده نهایی رو برای مشارکت تشویق کنه گفته اگر مصرف کننده از فروشگاهی خرید کنه که پایانه فروشگاهی داره و اگه با کارت بانکی خودش پرداختی داشته باشه ، من میام از هر 10 تا فاکتور  خریدش یکی رو به قید قرعه انتخاب می کنم ( البته اونی که ارزش افزوده داشته باشه ) و مبلغ ارزش افزوده اش رو ضربدر 2 میکنم و این مبلغ رو به همون شماره کارت واریز می کنم. دومین تشویقی که برای مصرف کننده نهایی در نظر گرفته شده اینه که مصرف کننده نهایی می تونه از سامانه صورتحساب های خودش رو بررسی کنه.

معافیت مصرف کننده نهایی از مالیات بر درآمد.

میزان معافیت مصرف کننده نهایی تا سقف موضوع ماده 84 در هر سال هستش

تعطیلی (موقت یا دایم ) و یا انحلال واحد کسب و کار.

در صورتیکه به هر دلیل اعم از تعطیلی (موقت و دایم ) و یا انحلال واحد کسب و کار، بهره برداری از پایانه فروشگاهی بطور موقت یا دایم متوقف بشه ، اشخاص مشمول مکلفند موضوع رو ظرف مدت 10 روز از توقف بهره برداری از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان بر حسب مورد به سازمان یا شرکت معتمد ارایه دهنده خدمات مالیاتی اعلام کنن. در مواردی که تعطیلی واحد کسبی به حکم مراجع ذی ربط باشه و یا در موارد قوه قهریه یا بروز حوادث غیر مترقبه که بنا به دلایلی خارج از اراده اشخاص مشمول هستش و به این دلیل اطلاع به سازمان ممکن نیست ، اشخاص مشمول تا رفع موانع قهریه مذکور از رعایت مهلت زمانی مقرر در این ماده مستثنی هستن.

اشخاص مشمولی که نسبت به تغییر شغل یا محل فعالیت، تغییر مالکیت یا اجاره واحد کسب و کار اقدام می کنن ، مکلفند ظرف مدت 10 روز تغییرات انجام شده رو از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان حسب مورد به سازمان یا  شرکت معتمد ارایه دهنده خدمات مالیاتی اعلام کنن

تاریخ راه اندازی سامانه مودیان.

طبق ماده 3 ، سازمان موظف بود حداکثر ظرف مدت 15 ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون، سامانه مودیان را راه اندازی و امکان ثبت نام مودیان در سامانه و صدور صورتحساب الکترونیکی را از طریق سامانه مزبور فراهم کنه

تاریخ تصویب و ابلاغ به رییس جمهور 1397/07/21

تاریخ لازم الاجراء شدن با توجه به ابلاغ روزنامه رسمی 1398/09/01

بر اساس قانون از تاریخ لازم الاجراء شدن 15 ماه مهلت داده شده یعنی 1399/12/01

برای اجرای کامل اون 3 ماه فرصت دادن یعنی 1400/03/01

بعلت اینکه در تاریخ 1400/03/01 این قانون اجرایی نشد موجب شد که سازمان امور مالیاتی رو ارجاع دادن به قوه قضاییه و با توجه به فشارهایی که به سازمان وارد شد بالاخره سازمان ظاهر قضیه رو در تاریخ 20 تیر 1401 رو نمایی کرد.

طبق قانون سامانه مودیان مقرر شد که طی پنج مرحله یا فراخوان بصورت کامل افراد مشمول دعوت بشن برای ثبت نام داخل سامانه که اولین گروه آن شامل شرکت های دولتی ، نهادهای غیر دولتی (سازمان تامین اجتماعی ) ، تولید کنندگان بزرگ کالاهای اساسی (فولاد ) و مودیان بزرگ در صنایع بالادستی

پس از راه اندازی سامانه مودیان چه صورتحساب هایی مورد قبول بوده و قابل استفاده است؟

3 ماه پس از انقضای مهلت مذکور در این ماده، فقط صورتحساب های الکترونیکی که از طریق سامانه مودیان صادر شده باشه، از سوی سازمان معتبر شناخته شده و مبنای محاسبه اعتبار مالیاتی برای مودیان قرار میگیره. پس از این تاریخ صورتحساب هایی که در سامانه مودیان ثبت نشده باشن معتبر نبوده و قابل استفاده در مراجع دادرسی مالیاتی نخواهند بود.

عواقب عدم ثبت نام در سامانه مودیان و عدم استفاده از پایانه های فروشگاهی.

  1. اگر ثبت نام نکنیم دیگه فرض بر صحت اطلاعات نیست و سازمان امور مالیاتی، مالیات متعلق به فروش این مودیان رو به هر طریق ممکن از جمله مراجعه به محل های فعالیت و رسیدگی به دفاتر ، اسناد و مدارک اونها ( اعم از فیزیکی و الکترونیکی ) یا هرگونه مدارک و قرائنی که بدست آورده تعیین و مطالبه میکنه
  2. در تعیین مالیات متعلق به این مودیان، هیچ گونه اعتبار مالیاتی برای خریدهای اونها در نظر گرفته نمیشه.
  3. مودیان مزبور، در صورت اعتراض به میزان فروش اعلام شده توسط سازمان، می تونن با ارایه اسناد و مدارک مثبته به مراجع دادرسی مالیاتی مراجعه کنن.
  4. در صورتیکه مودی موضوع این ماده قبل یا حین دادرسی عضو سامانه مودیان بشه، سازمان موظفه اعتبار مالیاتی اون رو مطابق اعلام سامانه مودیان بپذیره و از بدهی مالیاتیش کسر کنه.
  5. فرآیند مربوط به صدور، تجدید، اصلاح یا ابطال پروانه کسب و کار، کارت بازرگانی و مجوز فعالیت های اقتصادی به گونه ای اصلاح میشه که هر گونه شروع فعالیت اقتصادی جدید ، تغییر نوع فعالیت ، تغییر مالک یا مالکان ، تغییر مکان و سایر تغییرات مرتبط با کسب و کار اشخاص ، بدون ثبت یا اصلاح اطلاعات مربوط در سامانه مودیان امکان پذیر نباشه

سایر تبعات عدم ثبت نام در سامانه مودیان.

  1. اطلاع رسانی تخلف عدم ثبت نام به فعال اقتصادی
  2. اطلاع رسانی تخلف به مراجع صادرکننده مجوز فعالیت
  3. ارسال اخطار کتبی مرجع صادر کننده مجوز فعالیت به فعال اقتصادی حداکثر ظرف یک هفته
  4. چنانچه واحد مذکور ظرف مدت 10 روز از تاریخ دریافت اخطار ، نسبت به عضویت در سامانه مودیان اقدام نکنه ، برای بار اول به مدت دو هفته و برای بار دوم از دو تا شش ماه با اعلام مرجع صدور مجوز ، توسط نیروی انتظامی و در مورد کسب و کارهای مجازی ، توسط کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، تعطیل یا مسدود میشه
  5. در صورتیکه بعد از گذشت 15 روز ، مرجع صادر کننده مجوز تعطیلی واحد متخلف را به نیروی انتظامی یا کارگروه تعیین مصادیقی مجرمانه ابلاغ نکنه ، سازمان موظفه راساً تعطیلی واحد متخلف رو به نیروی انتظامی یا کارگروه مذکور ابلاغ کنه. دراین صورت مرجع صادر کننده مجوز با متخلف در پرداخت مالیات و جریمه ها مسئولیت تضامنی داره.

جرایم قانونی مربوط به سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

  1. در صورت عدم صدور صورتحساب الکترونیکی معادل 10% مجموع مبلغ فروش انجام شده بدون صدور صورتحساب الکترونیکی یا بیست میلیون ریال هر کدوم که بیشتر باشه
  2. در صورت عدم عضویت در سامانه مودیان و عدم استفاده از پایانه فروشگاهی ، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، استفاده از حافظه مالیاتی متعلق به سایر مودیان یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران معادل 10% مجموع مبلغ فروش انجام شده از اون طریق یا بیست میلیون ریال هر کدوم که بیشتر باشه به اضافه محرومیت از اعمال معافیت های مالیاتی ، نرخ صفر و مشوق های موضوع قانون مالیات های مستقیم در همان سال مالی
  3. عدم اعلام شماره حساب یا حسابهای بانکی واحد اقتصادی به سازمان که گردش مالی واحد از طریق اونها انجام میشه مشمول جریمه بند 2 خواهد بود
  4. عدم تحویل صورتحساب چاپی به خریدار، حذف یا مخدوش کردن صورتحساب معادل 2% مبلغ صورتحساب های مذکور یا بیست میلیون ریال هر کدوم که بیشتر باشه
  5. عدم رعایت احکام صورتحساب شمس ، تعطیلی دائم یا موقت یا انحلال ، تغییر محل فعالیت ، تغییر مالکیت یا اجاره واحد کسب و کار معادل 1% مبلغ فروش گزارش نشده یا 10 میلیون ریال هر کدوم که بیشترباشه.

داخل این مقاله سعی بر این شد که اطلاعات کلی در رابطه با سامانه مودیان ارائه بشه به امید سودمند بودن مطالب برای شما عزیزان.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://mohammadi-finance.ir/?p=32999
اشتراک گذاری:
واتساپتوییتر
محمد یزدان پناه
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

فرم درخواست مشاوره