1403/02/10
0
0

معافیت مالیاتی سرمایه گذاری مجدد برای شرکتهای تولیدی و معدنی

«معافیت مالیاتی سرمایه گذاری مجدد برای شرکتهای تولیدی و معدنی»

توی این مقاله قراره بپردازیم به مبحث معافیت مالیاتی سرمایه گذاری مجدد برای شرکتهای تولیدی و معدنی؛
یه اشاره کوچیک بکنیم به مفاد ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم؛
« در خصوص واحدهای تولیدی و معدنی درآمد ابرازی ناشی از فعالیت های تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیر دولتی در واحدهای تولیدی یا معدنی که از ابتدای سال 1395 از طرف مراجع قانونی ذی ربط برای آنها پروانه بهره برداری صادر و یا قرارداد استخراج و فروش منقعد می شود از تاریخ شروع بهره برداری یا استخراج و فروش (سایر مناطق) به مدت پنج سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت ده سال با نرخ صفر مشمول مالیات می باشد.
واحدهای تولیدی و معدنی مستقر در مناطق ویژه اقتصادی یا شهرک های صنعتی به استثنای واحدهای تولیدی و معدنی مستقر در مناطق ویژه اقتصادی یا شهرک های صنعتی مستقر در شعاع یکصد و بیست کیلومتری مرکز استان تهران (با رعایت تبصره (3)) مشمول نرخ صفر مالیاتی موضوع این ماده می باشند و دوره برخورداری محاسبه مالیات با نرخ صفر برای واحد های مذکور به مدت هفت سال و در صورت استقرار شهرک های صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت سیزده سال خواهد بود. »


توی آئین نامه اجرایی ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم دوتا اصطلاح تعریف شده؛
سرمایه گذاری اقتصادی:  در کل به این معنی هستش که پولی رو بخوابونیم که ازش پول بدست بیاریم و این سرمایه گذاری رو توی کارهایی مثل خرید زمین و ساختمان یا احداث ساختمان (که میتونه داخل واحد قبلی و یا زمین خریداری شده باشه)، خرید و نصب تجهیزات، تأسیسات و ماشین آلات، خرید وسایط نقلیه، دانش فنی باشه بر اساس مجوزی که از طرف  مراجع ذی ربط صادر شده باشه.
سرمایه گذاری مجدد:  یعنی اینکه یه پولی رو قبلا خوابوندیم حالا دوباره پول اومده دست مون و دوباره میخوایم همونجا سرمایه گذاری کنیم تا پول بیشتری در بیاریم به طور مثال میشه گفت سرمایه گذاری که انجام شده بابت توسعه، بازسازی و نوسازی واحد های موجود که دارای پروانه یا مجوز فعالیت صنعتی از مراجع قانونی ذی ربط هستن.
توی ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم گفته شده “سرمایه گذاری اقتصادی انجام شده توسط اشخاص حقوقی غیردولتی (واحد های تولیدی، معدنی و خدماتی بیمارستان ها، هتل ها، مراکز اقامتی گردشگری و حمل و نقل) با مجوز سرمایه گذاری از مراجع قانونی ذی ربط، برای واحد هایی که از تاریخ 01/ 01/ 1395 به بعد برای آنها پروانه بهره برداری یا مجوز صادر یا قرارداد استخراج و فروش منعقد شده یا می شود، علاوه بر برخورداری از نرخ صفر! حسب مورد به شرح زیر مورد حمایت قرار می گیرد.
بنا به عبارت “سرمایه گذاری اقتصادی” و جمله “علاوه بر برخورداری از نرخ صفر! حسب مورد به شرح زیر مورد حمایت قرار می گیرد که داخل متن قانون اومده یعنی اینکه پول اولیه ای که بخوابونیم علاوه بر اینکه از نرخ صفر میتونیم استفاده کنیم به نظر میاد که قراره یک حمایت اضافه تری رو هم شامل بشه و می بینیم که اصلا صحبتی از سرمایه گذاری مجدد نشده که اگر با این طرز فکر تا ته آئین نامه بریم قطعا به در بسته میخوریم حالا ببینیم که منظور قانونگذار چی هستش؛
هدف این فصل از آئین نامه تشویق به تداوم سرمایه گذاری توسط اشخاصیه که قبلا سرمایه گذاری انجام دادن یعنی تشویق به سرمایه گذاری مجدد یعنی افرادی که یکبار پول شون رو خوابوندن و زمان طی شده و مجدد میخوان پول بخوابونن، توی  این شرایط ما با دو گروه از اشخاص مواجه هستیم؛

  • 1. اشخاصی که جدیدا سرمایه خوابوندن و میخوان کارو توسعه بدن!! (مجوزشون برای بعد از سال 1395 هستش) یعنی با توجه به این آئین نامه که از 1395/01/01 تغییرات جدی پیدا کرده و ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم به روز شد  این اشخاص که از 1395/01/01 به بعد برای اولین بار پول شون رو خوابوندن و سرمایه گذاری کردن و از معافیت نرخ صفر دارن استفاده میکنن، زمان که میگذره میرن جلو، تصمیم میگیرن که مجدد پول بخوابونن.

  • 2. اشخاصی که قبلا سرمایه خوابوندن و میخوان بازسازی و نوسازی کنن!! (مجوزشون مربوط میشه به قبل از سال 1395( افرادی که قبل از تاریخ 1395/01/01 برای اولین بار پول شون رو خوابوندن و از معافیت های قدیمی ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم استفاده کردن و حالا زمان گذشته اومدن به سال 1395 و به بعد، قانون گذار میگه اگه شما قدیمی ها هم دوباره بیاین و پول بخوابونین شما هم از معافیت میتونید استفاده کنید.

پس کل صحبتی که میخوایم از الان به بعد انجام بدیم ذاتا در رابطه با سرمایه گذاری مجدد هستش منتهی سرمایه گذاری مجدد دو گروه از آدمها که بالا توضیح دادیم و گفتیم گروه اولی که از تصویب آئین نامه به بعد یعنی از تاریخ 1395/01/01 به بعد مجوز گرفتن و پول اولیه رو خوابوندن و دارن از معافیت استفاده میکنن و حالا رسیدن به یه جایی که دوباره میخوان پول بخوابونن و قدیمی هایی که پول رو سال های قبل خوابوندن و کسب و کار رو راه انداختن حالا که رسیدن به سال 1395 و به بعد میخوان دوباره پول بخوابونن و همون تجهیزات قدیمی رو بازسازی و نوسازی کنن پس هدف گروه اولی ها توسعه اس چون سرمایه گذاری که انجام دادن خیلی کهنه نشده و هدف گروه دومی ها عملا دیگه توسعه نیست بلکه بازسازی و نوسازیه حالا با این طرز فکر که جلو میریم متوجه میشیم کلمه سرمایه گذاری اقتصادی «مجموعه اقداماتی مانند خرید زمین و ساختمان یا احداث ساختمان ( اعم از آن که در واحد قبلی و یا زمین خریداری شده باشد)، خرید و نصب تجهیزات، تأسیسات و ماشین آلات ، خرید وسایط نقلیه، دانش فنی بر اساس مجوز صادره از مراجع ذی ربط» از سوی اشخاص گروه اول انجام میشه که بعد از سال 95 مجوز گرفتن و هدف اونها توسعه سرمایه گذاری شونه! و کلمه سرمایه گذاری مجدد « سرمایه گذاری اقتصادی انجام شده بابت توسعه، بازسازی و نوسازی واحد های موجود دارای پروانه یا مجوز فعالیت صنعتی از مراجع قانونی ذی ربط حسب مورد.» از سوی اشخاص گروه دوم انجام میشه که قبل از سال 95 مجوز گرفتن و هدف اونها بازسازی و نوسازی هستش!

پس دو گروه از آدمها رو داریم که قبلا سرمایه گذاری کردن یکی شون بعد سال 1395 و یکی شون قبل سال 1395 حالا که زمان گذشته و اومده جلو دوره معافیت شون به طور مثال داره تموم میشه یکی شون میخواد پول بخوابونه برای توسعه و اون یکی میخواد پول بخوابونه برای نوسازی، قانون میگه که برای این منظور اولا باید جفت تون مجوز بگیرید تا بازه نرخ صفر براتون تمدید بشه.
مجوز سرمایه گذاری:
اجازه ای کتبی که از طرف مراجع قانونی ذی ربط به منظور انجام سرمایه گذاری برای تأسیس، توسعه، بازسازی و نوسازی واحد تولیدی، معدنی، خدماتی بیمارستان ها، هتل ها، مراکز اقامتی گردشگری و حمل و نقل برای ایجاد دارایی ثابت ( به تفکیک زمین و سایر دارایی های ثابت) صادر می شود. اینجا تاکیدش بر این هستش که زمین رو باید ازش جدا کنن. یعنی این سرمایه گذاری مجدد باید انجام بشه تا کیفیت تولید بالا بره و تجهیزاتی گرفته بشه که کمیت تولید بالا بره نه اینکه شخص بره زمین بخره و بگذاره کنار تا ارزش پولش رو به این طریق حفظ کنه پس با خرید زمین  معافیت تمدید نمیشه.
ما با آدمهایی مواجه هستیم که سال 1395 به بعد برای اولین بار پروانه گرفتن و برای اولین بار سرمایه گذاری کردن و شروع کردن به کار تولیدی یا معدنی و به طور مثال بهشون 5 سال معافیت نرخ صفر داده شده و اینها در انتهای سال پنجم مجددا سرمایه گذاری میکنن، حالا قانونگذار به چه صورت معافیت نرخ صفر رو برای اینها تمدید می کنه؟ این موضوع کاملا بستگی داره به اینکه سرمایه گذاری توی چه منطقه ای انجام شده باشه، اگر توی مناطق کمتر توسعه یافته باشه یه جور کمک میشه و اگر توی مناطق عادی یعنی سایر مناطق باشه یه جور دیگه،
1- فرض رو بر این میگذاریم که یه کسب و کار تولیدی هستیم که بعد از سال 1395 پول خوابوندیم و پروانه گرفتیم مثلا اگر توی مناطق کمتر توسعه یافته باشیم مطابق ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم شامل 10 سال معافیت نرخ صفر میشیم یا اگر توی منطقه کمتر توسعه یافته توی شهرک صنعتی باشیم معافیت نرخ صفرمون 13 سال میشه اگر در پایان این 13 سال مجدد سرمایه گذاری می کنیم با هدف توسعه، زمانی که یکسال از این سرمایه گذاری مجدد بگذره سازمان میگه من همچنان مالیاتت رو با نرخ صفر محاسبه می کنم تا زمانی که جمع درآمد مشمول مالیاتت برسه به میزان دو برابر سرمایه گذاری که انجام دادی به این شرط که پولی رو که خوابوندی میبایست سرمایه ثبت شده و پرداخت شده باشه.

در قالب یه مثال مطلبی رو که عنوان شد توضیح میدم
شرکت تولیدی «الف» در مناطق کمتر توسعه یافته تاسیس شده و صدور پروانه بعد از سال 1395 انجام شده و به این دلیل که داخل منطقه کمتر توسعه یافته فعالیت داره بهش 13 سال معافیت نرخ صفر تعلق گرفته انتهای سال 13 ام اومده 1000 دلار سرمایه گذاری مجدد کرده زمانی که به پایان سال 14 ام میرسیم و میخوایم مالیاتش رو محاسبه کنیم بنا به توضیحات داده شده چون 1000 دلار سرمایه گذاری انجام شده تا زمانی که جمع درآمد مشمول مالیاتش به دو برابر سرمایه گذاریش برسه یعنی برابر بشه با 2000 دلار، سازمان ازش مالیات نمیگیره و همچنان نرخ صفر میشه به طور مثال اگه درآمد مشمول مالیاتش 400 دلار باشه چون 400 دلار کمتر از 1000 دلاره پس مالیات رو با نرخ صفر محاسبه میکنه چون 400 دلار هنوز به 2000 دلار یعنی دو برابر سرمایه ثبت و پرداخت شده نرسیده.
حالا سال بعدش اگر درآمد مشمول مالیات داخل اظهارنامه اش 600 دلار باشه، مجموع درآمد مشمول مالیات سال قبل و سال جدید روی هم میشه 1000 دلار، چون همچنان 1000 دلار هنوز به 2000 لار نرسیده برای سال دوم هم درآمد مشمول مالیاتش رو ضربدر صفر درصد میکنیم.

2- حالا اگر شرکت توی سایر مناطق باشه مدت معافیت نرخ صفرش 5 ساله اس و اگر در طول دوره یا انتهای دوره معافیتش بیاد با هدف توسعه، سرمایه گذاری کنه یعنی سرمایه اش رو ثبت و پرداخت کنه و روزنامه رسمی افزایش سرمایه رو بزنه، حالا زمانی که سال اول سرمایه گذاری مجدد، به پایان رسید و مبلغ مالیاتش تا زمانی که جمع درآمد مشمول مالیاتش مساوی بشه با پولی که سرمایه گذاری کرده سازمان امور مالیاتی، مالیاتش رو 50% با نرخ صفر حساب میکنه و 50% رو با ماده 105 قانون مالیاتهای مستقیم یعنی با نرخ 25%

به فرض شرکت «الف» توی سایر مناطق تاسیس شده و مجوزش هم برای بعد از سال 1395 هستش و دوره 5 سال معافیتش تموم شده در پایان سال پنجم تصمیم می گیره 1000 دلار سرمایه گذاری مجدد بکنه که کارش رو توسعه بده، سال که به انتها میرسه و باید مالیات براش محاسبه بشه به طور مثال اگر درآمد مشمول مالیاتش توی اون سال 400 دلار باشه،  چون هنوز به مبلغ 1000 دلار سرمایه گذاریش نرسیده پس 200 دلارش با نرخ صفر حساب میشه و 200 دلارش با نرخ  25% ماده 105 قانون مالیاتهای مستقیم حالا اگر برای سال بعد درآمد مشمول مالیات 600 دلار باشه برای محاسبه مالیات، مجموع درآمد مشمول مالیات دو سال رو در نظر میگیرن که میشه جمع 600 و 400 دلار که میشه 1000 دلار و مساوی با مبلغی میشه که سرمایه گذاری شده پس از این 600 دلار به میزان 50% یعنی 300 دلارش رو با نرخ صفر براش محاسبه می کنن و 50% رو مطابق ماده 105 قانون مالیاتهای مستقیم یعنی نرخ 25% و در سال سوم این شرکت دیگه معافیت نرخ صفر بهش تعلق نمیگیره و مالیاتش به طور کامل با نرخ 25% براش محاسبه میشه چون توی همین سال دوم به اون سقف سرمایه گذاری رسیده.

نکته مهم : اگر این سرمایه گذاری های مجدد زودتر انجام بشه یعنی در طول دوره معافیت و قبل از به پایان رسیدن دوره معافیت با نرخ صفر، معافیت های مربوط به سرمایه گذاری مجدد از انتهای معافیت با نرخ صفر تمدید میشه و این معافیت ها با شرایطی که داخل مثال ها بیان شد شامل حال شرکت های تولیدی و معدنی هم که قبل از سال 1395 فعالیت شون شروع شده باشه و بعد از سال 1395 اقدام کرده باشن به سرمایه گذاری مجدد جهت نوسازی و بازسازی، میشه.
پس بنا به مطالبی که داخل مقاله عنوان شد متوجه شدیم که قانونگذار میگه اگر اقدام کنید برای سرمایه گذاری توی مناطقی که من بهتون میگم، معافیت نرخ صفر میگیرید و اگر در طول دوره و یا در پایان دوره نرخ صفرت، سرمایه گذاری مجدد کنی بسته به اینکه توی منطقه کمتر توسعه یافته باشی یا توی مناطق عادی، باز من شرایطی رو برات فراهم میکنم که بتونی این معافیت نرخ صفر رو تمدید کنی.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://mohammadi-finance.ir/?p=39614
اشتراک گذاری:
واتساپتوییتر
محمد یزدان پناه
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد معافیت مالیاتی سرمایه گذاری مجدد برای شرکتهای تولیدی و معدنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

فرم درخواست مشاوره