ترتیبات اجرایی دستورالعمل اجرایی تبصره(۱)ماده(۲۳۸)قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی۱۴۰۰/۰۳/۰۲
امورمالیاتی شهر واستان تهران/
ادارات کل امور مالیاتی
پیرو دستورالعمل اجرایی تبصره (۱) ماده (۲۳۸) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم موضوع ماده (۴۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۰۲/۰۳/۱۴۰۰ ابلاغی به شماره ۵۲۰ /۱۴۰۰/۲۰۰ مورخ۲۱/۱۰/۱۴۰۰،ترتیبات اجرایی و سیستمی دستور العمل مذکور در خصوص اعتراض هایی که از تاریخ لازم الاجرا شدن حکم مزبور به ادارات کل امور مالیاتی تسلیم می شود، به شرح ذیل می باشد:
۱- در اجرای مفاد قسمت اخیر بند (۱) و همچنین مقررات بند (۷) دستورالعمل اجرایی یادشده، از تاریخ۱۳/۱۰/۱۴۰۰ لغایت ۱۷/۰۲/۱۴۰۱،
اعتراض به اوراق تشخیص مالیات / مطالبه مالیات / اعلام نتیجه رسیدگی / استرداد حسب مورد، همچنان به روش های قبلی( ارسال از طریق سامانه عملیات الکترونیکی، پستی و یا دستی به صورت مستقیم توسط مؤدی به منظور ثبت از طریق باجه خدمات مؤدیان) به ادارات کل امور مالیاتی قابل پذیرش خواهد بود.
۲- به موجب اختیارات حاصل از مفاد تبصره (۱) ماده (۲۱۹) قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی۳۱/۰۴/۱۳۹۴، ازتاریخ ۱۸/۰۲/۱۴۰۱ به بعد صرفا اعتراضاتی که از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیکی در موعد مقرر قانونی به ادارات کل امور مالیاتی تسلیم می شوند به عنوان اعتراض قابل رسیدگی مجدد بوده و مواردی که از سایر طرق ارسال می شوند. در اجرای مفاد ماده (۲۳۸) قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی مصوب ۰۲/۰۳/۱۴۰۰مورد رسیدگی مجدد نخواهد گرفت.
۳- به موجب این دستورالعمل انتخاب مسوول / مسؤولان مربوط بر اجرای ماده (۲۳۸) قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی مصوبه۰۲/۰۳/۱۴۰۰ به مدیران کل امور مالیاتی تعویض میشود. لذا ضرورت دارد مدیران کل امور مالیاتی نسبت به انتخاب اشخاص موصوف از بین معاونان مدیر کل/ مدیران یا حسابرسان کل مالیاتی اقدام نمایند.
۴- در مواردی که برای رسیدگی مجدد به اعتراض مؤدی بیش از یک مسوول انتخاب می شود تعداد مسوولان مربوط حداکثر سه نفر و انتخاب احدی از مسوولان از بین روسای گروه حسابرسی مالیاتی بلامانع می باشد، در این حالت در صورت عدم وجود اتفاق نظر در باب مورد یا موارد مطرح شده، صرفا مراتب مورد اختلاف در حکم عدم پذیرش تلقی و به همراه سایر مواردی که برای آنها اتفاق نظر وجود دارد می بایست توسط مسؤولان مربوط در سامانه عملیاتی درج و ثبت گردد.
۵-مسؤول /مسوولان مربوط می بایست با رعایت مقررات مربوط، موارد اعتراض مؤدی را مجددا رسیدگی و نسبت به تعدیل یا عدم تعدیل درآمد / ماخذ مشمول مالیات یا اعتبار مالیاتی اقدام و نتیجه رسیدگی مجدد خود را با ذکر اقلام تعدیل شده و نشده مؤثر در موارد مذکور حداکثر ظرف مدت ۴۵ روز از تاریخ ثبت اعتراضی مؤدی از طریق سامانه عملیاتی به مؤدی اعلام نمایند.
۶-پس از اعلام نتیجه رسیدگی به مؤدی از طریق سامانه عملیاتی، مؤدی حداکثر ظرف مدت ۴۵ روز از تاریخ ثبت اعتراضی فرصت دارد نظر خود را نسبت به آن اعلام نماید. در مواردی که مؤدی در زمان مذکور نسبت به قبول نظر مسؤول/ مسوولان مربوط اقدام نماید در آمد/ ماخذ مشمول مالیات یا اعتبار مالیاتی قطعی و در صورتی که تمام یا بخشی از رسیدگی مجدد انجام شده مورد قبول مؤدی واقع نشود و یا مؤدی نسبت به آن در مهلت مقرر مذکور اظهارنظر ننماید، پرونده امر جهت رسیدگی به مابه¬الاختلاف تعدیل نشده توسط مسؤول/ مسؤولان مربوط به طور سیستمی( الکترونیکی) به هیات حل اختلاف مالیاتی ارجاع خواهد شد.
۷- صرفا مواردی در هیات های حل اختلاف مالیاتی قابل طرح خواهند بود که توسط مؤدی در زمان اعتراض در اجرای ماده (۲۳۸) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مورد اعتراض واقع شده باشد و پس از اعلام نتیجه رسیدگی مجدد توسط مسؤول/ مسوولان مربوط، همچنان مؤدی به تمام یا بخشی از آن به شرح قسمت اخیر بند(۶) این دستورالعمل معترض باشد.
۸- معاونت فناوری های مالیاتی مکلف است حداکثر تا تاریخ ۰۱/۰۲/۱۴۰۱ ترتیبات سیستمی مربوط به لزوم اخذ و ادامه فرآیند اعتراض به اوراق تشخیص مالیات / مطالبه مالیات/ اعلام نتیجه رسیدگی / استرداد را در کل منابع مالیاتی و برای همه سامانه های در حال بهره برداری عملیاتی نماید به نحوی که از تاریخ ۱۸/۰۲/۱۴۰۱ امکان ثبت اعتراض از طریق سامانه مربوط برای عموم مؤدیان امکان پذیر باشد.