«چک لیست ارائه صورتحساب به سامانه مودیان»
توی این مقاله قراره در رابطه با چک لیست ارائه صورتحساب به سامانه مودیان صحبت کنیم،
ترجیحا زمانی که صورتحساب هاتون رو به سامانه مودیان ارسال می کنید لطفا مواردی رو که داخل این مقاله عنوان می کنم حتما در نظر داشته باشید
1- حتما در نظر داشته باشید که فاصله بین تاریخ صدور و ارسال صورتحساب به سامانه مودیان نهایتا هفت روزه یعنی زمانی که شما توی نرم افزار خودت فاکتور فروشت رو ثبت کردی و سند مربوطه اش توی دفاترت ثبت شد نهایتا هفت روز فرصت داری صورتحسابت رو به سامانه مودیان ارسال کنی اگر برسه به روز هشتم، نهم یا دهم قطعا به مشکل میخوری چون سامانه این صورتحساب رو ازت نمی پذیره و اعلام میکنه که شما بازه زمانی هفت روزه رو رعایت نکردی
در حال حاضر اگر این نگرانی و این چالش رو داری که هنوز صورتحساب هات رو ارسال نکردی به سامانه اینجا دوتا راه حل رو بهتون میگم، یکیش اینه که تاریخ صدور صورتحساب دست خود شماست و میتونی این تاریخ رو بیاری جلوتر ثبت کنی که این بازه زمانی هفت روزه رعایت بشه و صورتحسابها به سامانه ارسال شه و مشمول جریمه نشی و نکته دیگه اینه که حتی اگر عده ای از کسب و کارها بابت ارائه کالا یا خدماتی که داشتن از طرف مقابل نقدینگی دریافت کرده باشن، میتونن این دریافتی رو به عنوان پیش دریافت سند بزنن بعد به تاریخ جلوتر این پیش دریافت رو تبدیل کنن به فروش و بعد از تاریخ ثبت فروش شون به مدت هفت روز صورتحساب ها رو ارسال کنن به سامانه مودیان، اینها راه هایی هستش که موقتا میشه ازشون استفاده کرد
2- زمانی که صورتحساب به سامانه ارسال شد لطفا مواردی رو که بهتون میگم و الان میخوایم مرور کنیم کنترل کنید بخاطر اینکه متاسفانه سامانه تعداد باگ هاش زیاده و اگه حواس تون نباشه و صورتحساب رو بفرستید و ریزه کاریها و جزئیاتش رو چک نکنید میتونه براتون تبعاتی داشته باشه
زمانی که صورتحساب رو ارسال کردی به سامانه میتونی این صورتحساب رو توی کارپوشه ات ببینی برای اینکار از منوی سمت راست گزینه مدیریت صورتحساب ها رو انتخاب میکنی و از زیر منو، گزینه صورتحساب فروش و در ادامه روی گزینه فروش داخلی کلیک میکنی اینجا متوجه میشی که توی باکس سمت چپ تمام صورتحسابهایی که به سامانه مودیان ارسال کردی توی چندین ردیف نمایش داده میشه
زمانی که گزینه جزئیات یکی از صورتحسابهای ارسالی رو انتخاب می کنی، صفحه زیر برات باز میشه و بنا به اطلاعات این صفحه شروع کن به کنترل کردن صورتحساب های مورد نظرت
- 1. اطلاعات صورتحساب:
اولین بخشی که باید کنترل بشه باکس اطلاعات صورتحسابه که شامل عناوین شماره مالیاتی، نوع صورتحساب، موضوع صورتحساب، شماره مالیاتی صورتحساب مرجع، تاریخ و زمان صدور، الگوی صورتحساب و سریال صورتحساب هستش
شماره مالیاتی؛
این همون شماره منحصر بفرد مالیاتی 22 کارکتری هستش و بنا به هر صورتحساب که توی سامانه مودیان صادر میشه برای اینکه شماره یونیک داشته باشه این شماره منحصر بفرد مالیاتی بهش تخصیص داده میشه و این صورتحساب در کل کشور از نگاه سازمان امور مالیاتی با این شماره منحصر بفرد مالیاتی شناخته میشه، چون این شماره رو نرم افزار ما صادر میکنه زمانی که صورتحساب ارسال میشه به سامانه مودیان این شماره میشینه توی کارپوشه پس حتما شماره مالیاتی رو که اینجا دیده میشه با شماره مالیاتی که نرم افزار داخل خودش ثبت کرده تطبیق بدیم در حال حاضر که توی دوره گذار هستیم احتمالا صورتحساب های خرید یا فروش خارج از سامانه مون رسیدگی میشه پس بهتره که با برنامه نویس مون صحبت کنیم که این شماره مالیاتی رو که اینجا تولید میشه حتما توی نرم افزارش وصل کنه به فاکتور فروش مربوطه اش که در زمان رسیدگی اگر توسط ممیز از ما خواسته شد که برای یه شماره مالیاتی فاکتورش رو ارائه کنیم اونجا دیگه دچار چالش نشیم
نوع صورتحساب؛
این مورد رو هم باید کنترل کنیم که صورتحساب نوع اول هستش یا نوع دوم، صورتحساب نوع اول یعنی صورتحساب B to B و صورتحساب نوع دوم که B to C هستش
زمانی که کالا / خدماتی عرضه میشه دو طرف معامله حالتها و وضعیتهای مختلفی میتونن داشته باشن در حالت B to B یعنی فروش توسط یک فعال اقتصادی که دارای پرونده مالیاتی و کار پوشه هستش انجام میشه به فعال اقتصادی دیگری که اونهم پرونده مالیاتی و کار پوشه داره پس این صورتحساب میشه صورتحساب نوع اول و اطلاعات و مشخصات طرفین باید به طور کامل توی صورتحساب درج بشه اما زمانی که عرضه کالا / خدمات B to C هستش فروشنده، فعال اقتصادی هستش و خریدار، مصرف کننده نهایی به حساب میاد پس توی این شرایط فروشنده پرونده مالیاتی و کارپوشه داره ولی خریدار این موارد رو نداره پس دیگه لزومی نداره که مشخصات خریدار به سامانه مودیان ارسال بشه به طور مثال زمانی که مصرف کننده میره و توی فروشگاه شهروند خرید میکنه در نهایت بارکد زده میشه و صورتحساب براش صادر میشه ولی کد ملی از خریدار دریافت نمیشه که داخل صورتحساب درج بشه چون فروش به مصرف کننده نهایی هستش و اطلاعات هویتی مصرف کننده نهایی برای سازمان امور مالیاتی اهمیتی نداره
موضوع صورتحساب، شماره مالیاتی صورتحساب مرجع؛
زمانی که صورتحساب اصلی هستش دیگه شماره مالیاتی مرجع نداریم اما اگر موضوعصورتحساب اصلاحی یا ابطالی یا برگشت از فروش شد، شما مقابل شماره مالیاتی صورتحساب مرجع مشخصات صورتحساب اصلی رو که بواسطه اش صورتحساب اصلاح شده یا ابطال شده یا بخشی از فروشش برگشت خورده رو میتونی ببینی
الگوی صورتحساب و سریال صورتحساب؛
این موارد رو هم باید چک کرد که درست ثبت شده باشه و سریال صورتحساب نباید تکراری باشه
- 2. مشخصات فروشنده:
برای مرحله بعد مشخصات فروشنده رو بایدکامل چک کرد
- 3. مشخصات خریدار
برای مرحله بعد حتما مشخصات خریدار رو باید بررسی کرد، حتما شماره اقتصادی و شماره هویتی رو برای صورتحسابهای نوع اول به دقت چک کنید
- 4. اقلام صورتحساب
در ادامه توی باکس مربوط به اقلام صورتحساب حتما شناسه کالا/خدمت باید کنترل بشه و نام اون کالا/خدمت و واحد اندازه گیری باید درست درج شده باشه مقدار و مبلغ هر واحد و مبلغ ارزش افزوده و مبلغ کل حتما چک بشه و دقت کنید اگر کالا/خدمتی رو که ارائه میکنید مشمول ارزش افزوده هستش باید مبلغ ارزش افزوده داخل فاکتور درج بشه
یه نکته رو اینجا بهتون بگم اگر فروش کالا/خدمت معاف از ارزش افزوده باشه برای بررسی این موضوع از منوی سمت راست گزینه میزکار رو انتخاب کنید و باکس سمت چپ رو به سمت پایین اسکرول کنید انتهای صفحه میزان خرید و فروش دوره رو می بینید که اگر فروش های درج شده معاف از ارزش افزوده باشه باید حتما توی قسمت فروش معاف درج بشه
- 5. اطلاعات پرداخت
توی این قسمت باید باکس مربوط به اطلاعات پرداخت بررسی بشه که شامل روش تسویه و مبلغ پرداختی نسیه یا نقدی هستش
- 6. جدول پرداخت
زمانی که باکس مربوط به جدول پرداخت بررسی میشه قسمت بالا گوشه سمت چپ این باکس یه گزینه دیده میشه به اسم ثبت پرداخت جدید اگر صورتحساب صادر شده روش تسویه اش به صورت نسیه باشه و طی سه یا چهار قسمت این فاکتور تسویه بشه هر بار که بابت این فاکتور، پرداختی صورت میگیره باید از این قسمت پرداخت جدیدی رو که توسط خریدار انجام میشه ثبت کرد
- 7. جمع کل و اطلاعات تکمیلی
در نهایت باید باکس مربوط به جمع کل و اطلاعات تکمیلی رو کنترل کرد، انتهای باکس اطلاعات تکمیلی گزینه pdf درج شده که در حال حاضر غیرفعال هستش و همچنان غیرفعال خواهد موند چون بنا به اظهارات مرکز تنظیم مقررات به دلیل متفاوت بودن صنایع و تیپ فاکتورها شون و اینکه بعضا خیلی از کسب و کارها لوگوی خودشون رو توی فاکتورها درج میکنن، امکان اینکه این آیتم فعال بشه، نیست.
تمام آیتمهایی که میبایست حین ارسال صورتحساب به سامانه مودیان بررسی بشه ارائه شد حتما این موارد رو توی روال کارتون برای ارسال صورتحساب به سامانه مودیان قرار بدین تا توی این مرحله از کار دچار چالش نشین، امیدوارم مطالب درج شده برای شما عزیزان مفید واقع بشه.
سلام و وقت بخیر،شخص حقوقی،که ب مصرف کننده نهایی خدمات میده،بایدطبق فرمایشات شما از صورتحساب نوع دو استفاده کنه ولی شرکت حقوقی اگه نوع اول ارسال نکنن ،از اعتبار خرید برخوردار نمیشن،الان باید چیکار کرد!؟
25