1403/09/02
0
0

معرفی حسابهای بانکی در پرونده مالیاتی

«معرفی حسابهای بانکی در پرونده مالیاتی»

توی این مقاله قراره در رابطه با موضوع معرفی حسابهای بانکی در پرونده مالیاتی که یه تکلیف مالیاتی مهم هستش صحبت کنیم

زمانی که وارد یه کسب و کار میشیم یه سری تکالیف قانونی باید انجام بدیم که یکی از اونها مربوط میشه به ماده 10 قانون پایانه های فروشگاهی، حالا باید ببینیم که این ماده قانونی چی میگه

ماده ۱۰ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان :

اشخاص مشمول مکلفند شماره حساب یا حسابهای بانکی و شناسه یکتای دستگاههای کارتخوان بانکی (pos) یا درگاههای پرداخت الکترونیکی مورد استفاده برای فعالیت شغلی خود را به سازمان اعلام کنند.

تبصره ـ در موارد استفاده از حساب بانکی یا دستگاه کارتخوان بانکی (pos) یا درگاههای پرداخت الکترونیکی جدید، اشخاص مشمول مکلفند اطلاعات آنها را بلافاصله از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان به سازمان اعلام کنند.

سازمان امور مالیاتی بر اساس ماده 10 قانون پایانه های فروشگاهی داره میگه وقتی فروش انجام میشه باید به من اطلاع رسانی بکنی که وجوه حاصل از این فروش کجا واریز میشه اگه میاد توی حساب بانکیت ، شماره حساب بانکیت رو به من بده، اگه مشتری میاد و از طریق دستگاه پوز، کارت میکشه ، اطلاعات دستگاه کارتخوانت رو به من بده و اگه مشتری آنلاین خرید میکنه اطلاعات درگاه پرداختت رو بهم بده

بنابراین اینجا تعدادی تکلیف جدید ایجاد میشه که یکیش میشه تعریف حسابهای بانکی داخل پرونده مالیاتی

تعریف حسابهای بانکی در پرونده مالیاتی

برای این موضوع باید اطلاعات حسابهای بانکی رو که به نام صاحب و مالک اون پرونده مالیاتی (مودی مالیاتی) هستش که در رابطه با اشخاص حقوقی میشه تمام حسابهای بانکی که به نام شرکته و در رابطه با اشخاص حقیقی میشه تمام حسابهای بانکی که به نام اون شخص حقیقی انفرادی هستش و قصد داره اونها رو به اسم حسابهای تجاری به سازمان امور مالیاتی معرفی بکنه، به سازمان امور مالیاتی معرفی کنیم پس معنیش اینه که اصلا گردش شخصی نباید داخل این حسابهای بانکی انجام بشه و صرفا باید صاحب کسب و کار اون شماره حسابهای بانکی که میخواد باهاش کسب و کار رو بگردونه یعنی کالا و خدمات بفروشه و به طرف مقابل اعلام کنه تا مبلغ مربوطه رو بریزه به این حساب باید برای این منظور ارائه کنه.

برای اینکار ابتدا باید وارد درگاه ملی ارائه خدمات الکترونیک مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir بشیم و نام کاربری و پسورد رو وارد کنیم  اینجا باید صبر کنیم تا پیامک کد 6 رقمی برای مدیرعامل ارسال بشه و اون رو بگیریم و وارد سامانه کنیم تا توی مرحله بعد بتونیم داشبورد درگاه ملی رو ببینیم

توی این مرحله میایم از منوی سمت راست روی گزینه پرونده های مالیاتی کلیک میکنیم، اینجا دوتا زیر منو به ما میده

و میپرسه پرونده های درآمدت رو میخوای که میشه همون پرونده های مالیات بر عملکرد و یا پرونده های ارزش افزوده ات رو میخوای، که اینجا باید گزینه پرونده های مالیات بر عملکرد رو انتخاب کنیم

چرا این گزینه رو انتخاب میکنیم؟ چون حسابهای بانکی که داریم ازش صحبت میکنیم و همچنین اون دستگاه های کارتخوان یا درگاه های پرداخت، وجه حاصل از فروش این کسب و کار رو داره به ما برمیگردونه و این فروش مستقیما روی سود ما تاثیر داره  پس باید گزینه پرونده های درآمد رو انتخاب کنیم

زمانی که روی این گزینه کلیک میکنیم داخل باکس سمت چپ، خلاصه پرونده درآمد رو میتونیم ببینیم

میایم روی گزینه جزئیات پرونده کلیک کنیم و وارد صفحه بعد که شدیم، میتونیم اطلاعات پایه و اطلاعات اعضا و پایانه های فروش و اینتاکد و آیسیک رو ببینیم که به این موارد کاری نداریم

میایم داخل این صفحه قسمت بالا سمت راست روی گزینه ورود و ویرایش کلیک می کنیم

و بعد از کلیک کردن میبینیم که منتقل شدیم به سایت tax.gov.ir و توی این صفحه میبینیم که توی قسمت وضعیت پرونده عنوان ثبت نام کامل و استفاده از خدمات مالیاتی، نوشته شده

حالا برای انجام ویرایش مجدد باید از طریق منوی سمت چپ گزینه نمایش و ویرایش اطلاعات رو بزنیم تا بتونیم روی اطلاعات حسابها تغییرات ایجاد کنیم

وارد صفحه جدیدی میشیم که برای ایجاد این تغییرات باید روی گزینه حسابها/ مجوزها کلیک کنیم و میبینیم که داخل باکس پایین، حسابهای تجاری مرتبط با پرونده نمایش داده میشه حالا اگر شروع کار و فعالیت کسب و کار باشه اینجا حساب بانکی رو نمیتونیم ببنیم چون باید براش حسابهای بانکی رو تعریف کنیم درغیر اینصورت داخل باکس پایین حسابهای بانکی قدیمی قابل مشاهده اس

داخل باکس قرمز رنگ یه پیام میبینیم مبنی بر اینکه شما باید حداقل یک شماره حساب فعال اصلی خود مرتبط با این پرونده الکترونیک را وارد نمایید یعنی اون شماره حسابی که قراره وجه حاصل از فروش کالا و خدمات مستقیما به اون حساب بانکی واریز بشه رو باید وارد کنیم و میایم روی دکمه الصاق حسابهای بانکی تجاری به این پرونده کلیک میکنیم

توی این مرحله وارد صفحه جدیدی میشیم، داخل این صفحه یه پیام داده میشه که شما قبلا این اطلاعات رو تایید و ثبت کردین آیا مایل هستین پرونده شما مجددا در وضعیت ویرایش اطلاعات قرار بگیره یا نه

و چون باید این تغییر اطلاعات انجام بشه باید روی گزینه درخواست تغییر اطلاعات کلیک می کنیم

وارد صفحه جدید که شدیم داخل باکس سبز رنگ پیامی میبینیم مبنی بر اینکه اطلاعات قابل ویرایش نیست و علتش اینه که ممیز ما توی سازمان امور مالیاتی اطلاعات مربوط به کسب و کار رو بررسی و نهایی کرده و اگر بخوایم مجدد تغییری ایجاد کنیم باعث میشه که ممیز مالیاتی مجددا ورود کنه و بررسی ها رو انجام بده و ببینه تغییرات چی بوده و دوباره تایید بده و قطعا این پروسه زمانبر هستش و ممیز به سرعت برای این تغییرات تایید نمیده

در ادامه میایم و برای ایجاد تغییرات مورد نظر کنار جمله با آگاهی از مطلب بالا درخواست باز نمودن قفل ویرایش را دارم یه تیک میزنیم و روی گزینه ارسال درخواست کلیک میکنیم

وارد صفحه جدید که شدیم این اجازه به ما داده میشه که اطلاعات مربوط به حسابهای بانکی رو ایجاد یا ویرایش کنیم و اگه به متن داخل کادر سبز رنگ دقت کنیم متوجه میشیم که دقیقا داره ماده 10 قانون پایانه های فروشگاهی رو بیان میکنه و  توضیح میده که اگر شما دوتا پرونده مالیاتی داری، نمیتونی یک حساب بانکی رو به این دوتا پرونده متصل کنی و باید یک حساب بانکی رو به یک پرونده متصل کنی و پولی که به این حساب میاد در حکم فروش برای اون پرونده اس در ادامه میایم شماره شبای حساب بانکی رو که میخوایم به عنوان حساب تجاری معرفی کنیم داخل کادر مربوطه اش تایپ میکنیم و روی گزینه بررسی و ذخیره کلیک میکنیم

حالا ببینیم که چه اتفاقی میوفته؟

این شماره شبایی که وارد کردیم از طریق سامانه سیاح در بانک مرکزی استعلامش گرفته میشه تا سازمان امور مالیاتی مطمئن بشه که شماره حسابی رو که ما وارد کردیم به نام اون شخص حقیقی یا حقوقی هستش تا بعدها بتونه روی این موضوع دست بگذاره و مطمئن بشه پولی که اومده توی حساب قطعا با توجه به اینکه حساب به نام این شخص حقوقی یا حقیقی بوده پس درآمد و فروش اون کسب و کار تلقی میشه حالا اینجا یه سوال مطرح میشه و اون این هستش که

سامانه سیاح چی هستش؟

مبنای قانونی سامانه سیاح مربوط میشه به بند ب ماده 2 آیین نامه مستند سازی وجوه در کشور و ماده 19 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی و بانک مرکزی لازم دونست که سامانه و سیستمی رو طراحی کنه که از طریق اون سامانه امکان استعلام حسابهای بانکی مشتریان فراهم بشه تا اگر لازم بود بانک مرکزی بتونه فهرست کلیه حسابهای محکومین در بانکها و موسسات مالی و اعتباری رو به مراجع قضایی ارائه بده سامانه سیاح مخفف سامانه یکپارچه الکترونیکی حسابهای بانکی هستش بانک مرکزی این سامانه رو راه اندازی کرد و یه قالبی رو ایجاد کرد تا بانکها در قالب مشخص اطلاعات حسابهای سپرده خودشون رو برای بانک مرکزی ارسال کنن تا بانک مرکزی از این طریق پاسخگوی تمامی مراجع بالا دستی باشه نتیجه ایجاد این سامانه این شد که  افتتاح هر گونه حساب در بانکها و موسسات اعتباری منوط بشه به دریافت شماره پیگیری از سامانه سیاح این تغییرات در روند افتتاح حساب موجب میشه تا از کلاهبرداری و پولشویی و سوء استفاده های مالی و… جلوگیری بشه چونکه تمامی اطلاعات در اختیار بانک مرکزی قرار میگیره دلیل این کار این بوده که در گذشته بانکهای زیادی در شعبات خودشون شیطنت هایی میکردن و با مشتریان خودشون مراوداتی داشتن که بانک مرکزی ازش بی اطلاع بود و خیلی از قوانین و مصوبه هایی که بانک مرکزی بانکها رو ملزم کرده بود اجرایی بکنن به صورت توافقی بین مشتری و رییس شعبه پیچونده میشد به مرور زمان بانک مرکزی طی بازرسی های خودش متوجه این شیطنت ها شد و اومد از طریق سامانه سیاح خودش رو مستقیما وصل کرد به مشتری تا اطلاعات مشتری رو در اختیار داشته باشه تا بر اساس کد ملی مشتری بدونه که این فرد توی کدوم بانک و توی کدوم شعبه این بانک چه تعداد حساب داره و چه نوع حسابی داره و از این طریق ورود کرد تا مشتری و رییس شعبه نتونن بانک مرکزی و بخشنامه های بانک مرکزی رو دور بزنن.

به همین دلیل زمانی که توی صفحه مورد نظر برای معرفی حساب بانکی به پرونده مالیاتی میای و شماره شبا رو وارد میکنی و دگمه بررسی و ذخیره رو که میزنی این شماره میره توی سامانه سیاح و استعلام میگیره و کد پیگیری مربوطه رو که توی سامانه سیاح ایجاد شده جستجو میکنه و به سازمان امور مالیاتی اطلاع میده که آیا این شماره متعلق به این فردی هستش که داره پیش شما تشکیل پرونده مالیاتی میده یا خیر

در ادامه کلیک رو گزینه بررسی و ذخیره ، پیامی داخل باکس سبز رنگ داده میشه که خیلی اهمیت داره و توی چهار قالب بیان میشه

این پیامها به صورت

1-دارای تاییدیه بانک:

یعنی شماره شبای وارد شده معتبره و متعلق به کد ملی صاحب پرونده اس

2-عدم تایید توسط بانک:

در صورتیکه بر اساس سامانه سیاح، شماره شبای وارد شده نامعتبر باشه و یا متعلق به کد ملی صاحب پرونده نباشه این پیام رو داخل باکس قرمز مینویسه

3-در انتظار تایید بانک:

و این پیام زمانی ارسال میشه که استعلام سامانه سیاح به طور کامل انجام نشده باشه

4-تکراری در ثبت نام:

زمانی این پیام داده میشه که این شماره شبا قبلا داخل پرونده و طی ثبت نام دیگه ای ثبت شده و معنیش اینه که داری شماره شبایی رو به من میدی که قبلا توی پرونده دیگه ای به عنوان حساب تجاری معرفی شده و از دید سازمان امور مالیاتی پولی که داره میاد به این حساب برای اون پرونده اس و اجازه داده نمیشه که این شماره حساب مجددا الصاق بشه به این پرونده

زمانی که تمام حسابهای بانکی تجاری مون پیام دارای تاییدیه بانک رو گرفت از منوی سمت راست بالا روی گزینه تایید نهایی اطلاعات ثبت نام کلیک می کنیم

در ادامه باید بگم چون استعلام این مورد آنلاین گرفته میشه نیازی به تاییدیه زمانبر ممیز نداره و زمانی که تایید بشه توی پرونده مالیاتی میشینه و کار معرفی حسابهای بانکی برای پرونده مالیاتی به پایان میرسه

پس این اولین تکلیف مالیاتی کسب و کارمون هستش و باید قبل از اینکه شروع کنیم به فروش و وصول کردن مبالغ مربوطه میبایست شماره حسابهای بانکی رو به عنوان حساب تجاری با روشی که گفته شد به سازمان امور مالیاتی معرفی کنیم و عملا اعلام کنیم که وجوه دریافتی از کالا و خدمات این فعالیتی رو که اینتاکدش رو قبلا مشخص کردیم، داریم واریز میکنیم به این شماره حساب تجاری و سازمان امور مالیاتی میتونه روز رسیدگی هر پولی که به این حساب واریز شده رو به عنوان فروش تلقی کنه.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://mohammadi-finance.ir/?p=27769
اشتراک گذاری:
واتساپتوییتر
محمد یزدان پناه
مطالب بیشتر

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها

نظرات

0 نظر در مورد معرفی حسابهای بانکی در پرونده مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

فرم درخواست مشاوره